مونولوگ

‌‌

آمِرِ بی عمل


ماه قبل یه کلاسی ثبت‌نام کردم و چند جلسه رفتم و دیگه نرفتم. به استادش پیام دادم که نمیام. دوست داشتم نمی‌پرسید چرا، ولی پرسید. مجبور شدم بگم یه کلاس نزدیک‌تر و ارزون‌تر پیدا کردم.
اون روز سوار BRT شدم، خانمه بهم گفت "یه کارت برام می‌زنی؟" گفتم "نه، به راننده پول بدین"

فقط همین دو مورد خانواده رو برانگیخته! رک بودنم تو خانواده هضم‌شده است. بعد از چهار سال برای زن‌داداشم هم حل شده، گرچه اوایل یادمه خیلی پیش میومد چشماش گرد و قلنبه بشه و خیلی اوقات حرفام بهش برخورده. اما خانواده همیشه بهم توصیه می‌کنن با خلق الله اینطوری رفتار نکنم. دایی دیشب یه خاطره از خودش تعریف کرد که در مقابل یه حرف رک خیلی ناراحت شده و دوست داشته دروغ بشنوه اما اینطوری راست نشنوه.




منم مثل بقیه خیلی تعارف می‌کنم، فقط گاهی اوقات اینطوری نیستم. وقتی تعارف الکی می‌کنم بعدش عذاب وجدان می‌گیرم. اینم یه جور دروغه به هر حال. این یه طرف قضیه است، طرف دیگه‌ش اینه که خودم گاهی از حرف رک می‌رنجم. البته باز هم کمتر از بقیه، ولی بالاخره می‌رنجم و این اصل مسأله است که باید حل بشه فک کنم.


+ دیشب چند بار بهشون گفتم نباید از حرف رک ناراحت بشین و این مشکل شماست که ناراحت میشین. ولی باید به خودم می‌گفتم "یا ایها الذین آمنوا لِمَ تقولون ما لا تفعلون؟"

  • نظرات [ ۱۴ ]
لوسی می
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۰۰:۳۰
واااای چرا کارت نمیکشی خب؟ بی رحم! :)))
یه کم مهربونی هم بد نیس خب. این با رک بودن منافاتی نداره. ؛)

پاسخ :

بعدش کارت رو زدم البته! گفتم شاید یه وقت خودمم گیر کنم :|

با مهربونی که نداره منافات، ولی خوب من نمی‌خواستم کارت بزنم. یعنی اصلا بحث مهربونی وسط نبود! یه طرف دروغ بود که بگم کارتم خالیه! یه طرف راست بود که بگم نمیزنم.
غمی ‌‌
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۰۰:۳۵
البته به نظرم جا داشت یه آیه هم باشه که بگه چرا چیزی رو نهی میکنید که خودتون انجامش میدید

پاسخ :

خوب این آیه اینی که میگید هم میگه. میگه چرا چیزی رو که به ترکش فرمان میدید خودتون ترک نمی‌کنید؟

+ اگه اشاره به چیز خاصی داشتید نگرفتم!
شاخه سیب
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۰۰:۴۴
رک بودن خوبه.نگران نباش. بی مهری به خلق الله بده!
یعنی مورد اولی که گفتی خوب بوده دومی نه.
سلام

پاسخ :

بی‌مهر نیستم واقعا. دومی هم از هر ده بیست بار شاید یه بار نزنم، اونم شاااید! ولی معمولا اگه نزنم ترجیح میدم دروغ هم نگم که گناه دو تا نشه :)
زمستان ‌‌..
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۰۰:۵۰
اگه رک بودن این بود که توضیح دادید ، بدترین چیز دنیاست! 
احتمالا رک بودن رو اشتباه متوجه شدید و گرنه اگر خوب بود خودتون ناراحت نمیشدید... 

نه گفتن هنرمندی خاصی میخواد که فکر میکنم شما اصلا ندارید این هنرو...  

پاسخ :

من ادعا نکردم هنر نه گفتن یا سخن گفتن یا حتی هنر راستگویی دارم. رک بودن یعنی رک بودن، با هنرمندی و هنر نه گفتن فرق می‌کنه. میشه با لحن خوبی رک بود یا با لحن ناخوبی، ولی هر دو رک‌گوییه.
و اینکه خیلی اوقات ناراحتی‌های ما نابحقه.

از نصیحتتون ممنون، ولی تکراری بود :) مثل قبل فقط می‌تونم سعی کنم.
غمی ‌‌
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۰۱:۳۴
فک کنم ترجمه‌اش میشه: چرا چیزی رو می‌گید که بهش عمل نمی‌کنید؟
منظور من عکسش بود

پاسخ :

معنیش همینه بله، چرا چیزی رو میگید که خودتون انجام نمیدید. "ترک یک فعل" هم یه کاره دیگه که میشه به دیگران توصیه کنیم ولی خودمون انجامش ندیم، یعنی خودمون اون کار رو بکنیم. مثلا به کسی بگیم دروغ نگو و خودمون بگیم. یعنی این آیه شامل این مثال نمیشه؟
زمستان ‌‌..
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۰۱:۵۰
در تکمیل عرایضم 
رک گویی که باعث ناراحتی دیگران بشه چه ارزشی داره ؟
یعنی واقعا برای شما مهم نیست که طرف ناراحت بشه ؟ 

کم از دروغگویی نداره اینکه اول تو پست میگید محکم گفتم نه، کارت نمیکشم ...بعد تو کامنت ها میگید بعدش کارت رو کشیدم.

به جای جواب محض رضای خدا فکر کنید به کاری که میکنید. 

پاسخ :

یعنی الان جوابتونو ندم؟ :) باشه، فکر می‌کنم.

+ معلومه که برام مهمه طرف ناراحت نشه، ولی اولویت بعدیه. اتفاقا کمی هم محض رضای خدا این کارو می‌کنم.
++ فرض کنیم من نمی‌خوام کارت بزنم، جامو تو صف به کسی بدم، به جای کسی شیفت برم و غیره. جملات جایگزین شما چیه؟ در واقع همون نه رو چجوری هنریش می‌کنین؟
+++ چرا با دروغگویی مقایسه کردین؟ من هر دو کاری که نام بردین رو کردم.
♫ شباهنگ
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۰۶:۱۸
خوبه که :)
من باهات موافقم.
من خودم هم بی‌تعارفم با ملت؛ ولی از اون بی‌تعارفای خیلی مهربون.

پاسخ :

بله در جریان هستم که دوستان می‌فرمایند "این نسرین هر اخلاق ... داشته باشه، حداقل تکلیفت باهاش معلومه" :)))

خیلی خوبه که خیلی مهربونی :)) خوشبحالت :))
شاخه سیب
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۰۸:۱۱
پس چی شد که ترجیح دادی برای اون خانوم کارت نکشی؟لابد یه چیزی حس کردی.درسته؟

پاسخ :

من روزانه بین دو تا چهار بار سوار اتوبوس میشم و طبیعیه که زیاد پیش بیاد که ازم بخوان براشون کارت بزنم. من اول ماه کارتم رو شارژ می‌کنم و باید تا آخر ماه برسه. خیلی‌ها هم پول کارتی که می‌زنم رو ندادن تا حالا. درسته که یه کارت دو کارت چیزی نیست، ولی در کل ماه بودجه‌ی منو جابجا می‌کنه و من باید از ردیف‌های دیگر بودجه! به این قسمت منتقل کنم. تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که من نمی‌خوام کارت بزنم، حالا مونده نحوه‌ی گفتنش. آیا من می‌تونم و اصلا درسته که برای ناراحت نشدن بقیه ماهانه چندین و چند بار دروغ بگم؟

+یک سؤال: چرا شماها همه‌تون من‌کارت رو می‌کشین ولی من می‌زنم؟
شاخه سیب
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۰۹:۰۸
خب پس اینجا هم کارت نکشیدن، کار درستی شده. ببین دست رد زدن به سینه هرکسی در هر شرایطی یه مقدار تلخی داره. ما باید برای کم کردن تلخی اون کادو پیچش کنیم. ایجاد همدلی توی این مورد میتونست کارساز باشه. یعنی مثلا همینی که برای من گفتی خیلی خلاصه به اون خانوم هم میگفتی. مثلا میگفتی: خانوم من برای کارت کشیدن برای دیگرون n مقدار گذاشته بودم. الان این مقدار تموم شده. دیگه بودجه م اجازه نمیده. ببخشید. 
یا هر جمله بندی دیگه ای که خودت بهتر میدونی. این حس رو توی طرف مقابلت ایجاد کن که اگر تو هم بودی توی شرایط من، جوابت همین میشد. این ایجاد همدلیه. خیلی جواب میده حتی توی بچه ها.

جواب: چون اتوبوس برای تو مثل اداره میمونه. باید هرروز سر یه ساعت مشخص توش حاضر بشی، کارت میزنی. برای ماها مثل هتل میمونه، گاهی گداری میریم توش، باید پرداخت کنیم ، کارت میکشیم.😁😁😁😎😎😎
ما من کارت نداریم. من کارت مال طرف شماست.

پاسخ :

اوهوم فهمیدم، کادوپیچی! باید سعی کنم :)

از این استدلال بهتر نمیشد😅😅
زمستان..
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۰۹:۳۸
هنرمندی خیلی خاصی هم نمیخواد
 
[با لبخند] آه شرمنده ! ببخشید ...نمیشه ...خداحافظ  
شرمنده مطمئن نیستم بتونم . ببخشید خداحافظ
شرمنده ببخشید

یا خیلی کوتاه اما با لبخند بگید شرمنده ....



اینها تعارفاتی هست که میشه به جای نه گفتن مستقیم گفت. 
اون نه گفتن قیافه طرف دیدنه خداییش 
مثلا میتونه برگرده به روتون بگه به درک! 
مطمئنم اینو 
تو مغازه روزی ده ها نفر میومدن با یه تراول پنجایی برای خورد کردن، خیلی راحت میتونستم محکم بگم نه! ولی با یه شرمنده گفتن و به لبخند میشه مهربان تر بود با خلق خدا ... قطعا اگه یه روز گوشیتون شارژ نداشته باشه و ببرید به سوپری و بگید 10 دقیقه براتون شارژش کنه با شارژرش اگه طرف بگه ببخشید نمیتونم یا محکم بگه نه ، براتون خیلی فرق میکنه ...با اولی اونقدر انگیزه دارید که برید یه جای دیگه، با دومی ممکنه اعصابتون خورد بشه و حتی جرات نکنید به یکی دیگه بگیدش... تفاوت هست بین این دوتا ... خیلی هم هست...

پاسخ :

فک نکنم هیچ‌وقت برم مغازه گوشیمو شارژ کنم :)
ولی چرا پول ملتو خورد نمی‌کردین؟😡 عجب آدمی هستین!

زمستان..
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۰۹:۵۸
در تکمیل عرایضم همین بس که معنی بفرما و بشین و بتمرگ یکیه اما ... 

پاسخ :

چرا هی عرایضتونو نصفه میگین که بعد بخواین کاملش کنین؟! :)

می‌دونین یه مشکل وجود داره و اون هم این که من متوجه سردی یا تیزی کلامم نمیشم که بخوام اینا رو ازش بگیرم. یعنی به زعم خودم دارم خیلی خوب و با نهایت لطافت با طرف حرف می‌زنم، بعدا یه سوم شخص ناظری میاد بهم میگه یه‌کم مهربون‌تر می‌گفتی هم بد نبود :|| اینو جدی میگم. بزرگترین مشکلی که باعث شد من ارتباطات اجتماعیمو کمتر و کمتر کنم همینه که حرف‌های مهربانانه از دهن من خارج میشه و بین راه تغییر حالت میده و خشک و سرد میشه، بعد به گوش شنونده می‌رسه. من میگم بفرما، اون می‌شنوه بشین و حتی گاااهی بتمرگ! همین و والسلام
ن. .ا
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۱۰:۲۷
سلام علیکم
یاد داستانی افتادم
یه سری طلبه برای درسی رفته بودن نزد عالمی (داستان واقعیه)
اون عالم سوالی پرسید که پاسخش منفی بود... یعنی طلبه ها باید میگفتن" نه خیر"
طلبه ها در پاسخ سوال استاد گفتن: "نه"
استاد کمی مکث کرد... بعد گفت: ببینید فرزندارن من... شما سالها دارید درس میخونید... خیلی آداب یاد گرفتید... من خدمت شما جسارت نمیکنم... اما هرگز "نه" رو خالی نگید... بی ادبیه... بار منفی زیادی داره...
قدما اهل ادب بودن... کنار "نه" یه "خیر" اضافه میکردن تا از بار منفی این کلمه کم کنن...
بگید " نه خیر" بذارید خیر باشه... "نه " خالی که میگید "شر" میشه... ما "شر محض" در نظام خلقت نداریم...
(تفصیل دادنش با من بود... اون استاد اینقدر مفصل نگفته بودن)

خلاصه اینکه "نه" رو هیچوقت خالی نگید... "نه" انرژی منفی زیادی داره... یه تزئینی بکنید...

پاسخ :

و علیکم السلام
خیلی جالب بود، تا حالا دقت نکرده بودم چرا کلمه‌ی خیر معادل نه هست!!! خیلی ترفند جالبی برای خنثی‌سازی شر نه به کار رفته! البته الان از نظر من و شاید خیلی‌های دیگه بار معنایی نه با نه‌خیر فرق نداشته باشه. ولی لپ مطلب رو گرفتم، اگه بتونم پیاده کنم! یه کم کار تزئینانم ضعیفه متأسفانه :(
ممنون :)
ن. .ا
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۱۶:۲۹
الفاظ اثر دارن...
"خیر" بار معنایی داره... وقتی در کنار "نه " استفاده میشه اثر تکوینی اون نه رو تعدیل میکنه... ولو در ذهن مخاطب معنای خیر و نه یکی باشه...

اما منظور همون لُب (لُب همون الباب هست که در فرآن اومده "اولی الالباب")  مطلب بود که متوجه شدید

پاسخ :

درسته، ممکنه من بار الفاظ رو متوجه نشم، این دلیل نمیشه که اون بار وجود نداشته باشه.

ای وای! یه نفر دیگه هم قبلا گفته بود که لب درسته نه لپ! به معنای مخ! همین مثال اولی الالباب رو هم زده بود، حافظه‌ام ضعیف شده پس!

ممنون
زمستان ‌‌..
۱۷ ارديبهشت ۹۷ , ۱۷:۴۰
خورد میکردیم ولی بعضی وقتها کسی مشکوک میزد، ارباب میگفت محترمانه بگید نه و این شرمنده رو خودش انداخت تو دهن ما. 
این آخرین تکمیل عرایضم هست! یه کارگر جوون و جاهل و خیلی خام اومده بود مغازه ...مشتری که میپرسید مثلا فلان قلمو دارید؟ و ما نداشتیم بی وقفه میگفت : نع! و همه میدونستن این نع چقدر بده.طرف رک بود، دروغ همی نمیگفت.اما کارش 1000 درصد غلط بود. در صورتی که از من میپرسیدن یا هرکدوم دیگه از بچه ها جوابمون یقینا این بود : فلان جنسو؟ آ آآ .. نه ، تموم کردیم. .. یا نداریم 
+تند و تیز نباشید لطفا ...بسیار آسیب میزنه به دامنه روابط اجتماعیتون و تبعات بدی هم داره ...  حیف می باشد! و السلام علیکم والرحمه الله و برکاته 

پاسخ :

اگه الان بهتون برنخوره باید بگم منظورم شما نیستین، ولی این شگرد فروشنده‌ها دیگه قدیمی شده، یه جنسی رو هیچوقت یا اخیرا نداشتن ولی میگن تازه تموم کردیم :| من که همچی جمله‌ای از زبونشون بشنوم دیگه نمیرم اونجا خرید. البته به لحنش هم بستگی داره، معمولا متوجه میشم دارن دروغ میگن یا راست.

یه زمانی مهم بود که ارتباطاتم رو از دست ندم، دیگه چندان مهم نیست ولی. به ناپایداری دنیا و مافیها ایمان آوردم. اگه می‌خوام عوض بشم بخاطر اینه که بقیه هنوز دوست دارن با من حرف بزنن، حداقل اذیت نشن!
و علیکم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan