مونولوگ

‌‌

۱۹ آبان ۱۴۰۱

 

یه کتاب‌فروشی تو مسیرم هست که گاهی از کتاب‌هایی که تو ویترین میذاره خوشم میاد. موضوعات متفاوتی میذاره. اصلا ویترینشو با رمانای مد روز و آثار پرطمطراق و مشهور پر نمی‌کنه. به خاطر همین که تنوع موضوع داره و منم دوست دارم تو هر زمینه‌ای بدونم، اگه پنج دقیقه پشت ویترینش وایستم، دلم می‌خواد همه‌شونو بردارم بیام. چند روز پیش حالم خوش بود و ده دقیقه‌ای هم زود راه افتاده بودم، برای اولین بار حین رد شدن نگاه نکردم، بلکه وایستادم و یک دقیقه نگاه کردم. انتخاب برام سخت بود. رفتم داخل و دوتاشونو برداشتم، "تاریخ ملل" از پیتر فورتادو و "مامان و معنای زندگی" از اروین یالوم. فعلا تاریخ ملل رو دست گرفته‌م و با خودم می‌برم و میارم، اگه تو مترو بتونم یه جا بشینم، می‌خونم. خب همین که هنوز فقط مقدمه رو تموم کرده‌م به خوبی گویای این هست که چقدر زیاد وقت فراغت دارم. امروز قبل از بیرون اومدنم، امیرعلی کتابو رو میز دیده میگه تاریخ ملل؟ اسمش برام جالبه، بخونمش! بعد میگه نوشته‌ی؟ میگم پیتر فورتادو. میگه درباره‌ی ایران هم توش نوشته؟ یا افغانستان؟ میگم فهرستشو بیار. ایران سومین کشوریه که درباره‌ش نوشته. بالاخره ایران جزء تمدن‌های مهم تاریخ بوده. بلافاصله صفحه‌ی چهل‌ونمی‌دونم‌چند رو میاره و شروع به خوندن ایران می‌کنه. دو دقیقه دیگه میگه خاله می‌دونستی قبلا به ایران می‌گفته‌ن پارس؟ میگم آره :) برای همچین موجود کتاب‌نخونی، اینکه خودش علاقه به کتاب نشون بده برام عجیب و جالب و جدید و بارقه‌ای در ناامیدی بود :) خب تا حالا هر کتابی براش گرفتم، یه نگاه خنثی کرده و کنار گذاشته. خودشم برده‌م کتاب‌فروشی اصلا نگاه نکرده به کتابا.

امشب اومده تو اتاق، داره تو کتابا نگاه می‌کنه با خودش میگه قرآن مجید؟ داشت دنبال می‌گشت. گفتم قرآن مجیدو برندار، قرآن کریمو بردار. گفت کو؟ قرآن کریم کدومه؟ :))))

امروز تو کلینیک جیم‌جیم می‌گفت داشته‌ن راجع به وقایع جاری حرف می‌زده‌ن، یکی گفته جلوی خانم فلانی (من) نگین از این حرفا. "میگن" باباش سپاهیه! نمی‌بینین اصلا اظهارنظر هم نمی‌کنه؟ بقیه نمی‌دونن من افغانستانی‌ام، جیم‌جیم می‌دونه. اینکه به نظرشون من به سپاهیا می‌خورم یک طرف، اون "میگن" هم یک طرف. معلوم نیست چند دهن چرخیده این حرف. چیزی که از پای‌بست اشتباهه و به اندازه‌ی فرسنگ‌ها دور از واقعیت. بعد وقتی به کسی، حالا هرکی تو هر طیفی، چه این طرفی چه اون طرفی، میگی خب مدرک حرفت کو؟ بر اساس چی داری میگی مسبب این اتفاق فلان هست یا نیست؟ فک می‌کنن از نفهمی و نبینی و حماقته که این موضاعات اظهر من الشمس رو نمی‌فهمیم و نمی‌تونیم تحلیل کنیم که چون قبلا فلان، پس الان هم قطعا فلان. چون من قیافه و تیپم حزب‌اللهیه، پس بابام سپاهیه و تازه پس حتما منم طرفدار زن، مُردگی، اسارتم و جلوی من که حتما جاسوس و آدم‌فروش هم هستم نباید حرف بزنن. من این آگاهی و این مدل استدلال رو از بی‌سوادی و نادانی هم بدتر می‌دونم.

 

  • نظرات [ ۶ ]
دُردانه ‌‌
۱۹ آبان ۰۱ , ۲۳:۰۸

من دوتا فرزند سپاهی می‌شناسم آتیششون از بقیه تندتره. اینا تا تونستن بهره بردن از این سفره و بعدشم مهاجرت کردن و الان از ناز و نعمت دارن اعتراضات رو رهبری می‌کنن :|

پاسخ :

منم هیچ فرزند سپاهی با این اوصاف یا اوصافی غیر از این حتی، نمی‌شناسم :) ولی می‌بینم که از اقشار مختلفی تو این "سابقا اعتراضات" و "فعلا اعتراضات+اغتشاشات" شرکت دارن.
ن. ..
۲۰ آبان ۰۱ , ۰۱:۲۱

مامان و معنای زندگی اروین یالوم را خیلی ازش تعریف شنیدم

آخ دلم خواست همسایه بودیم امانت می گرفتمش

تاریخ ملل هم جذابه، امیرعلی چند سالشه؟

پاراگراف آخر تو چقدر قبول دارم 

پاسخ :

من تا اون روز پشت ویترین کتب‌فروشی حتی اسمشم نشنیده بودم. بعدشم نرفتم درباره‌ش بخونم. فقط چون قبلا ازش خونده بودم و قلمشو دوست داشتم، گرفتمش.
بهت نمی‌دادم، چون نخوندمش هنوز خودم 😁
تاریخ کلا جذابه. نه سالشه.
منم پاراگراف آخر کامنتتو قبول دارم :)))
نسیم صداقت
۲۰ آبان ۰۱ , ۰۱:۲۶

در پاسخ به جملات پایانیتون؛ دقیقا👌👌👌

پاسخ :

:)
ن. ..
۲۰ آبان ۰۱ , ۱۹:۲۱

گولت میزدم می گفتم هر کدومو میخوای شروع کنی، اون یکیو بدی من تا موقع 

پاسخ :

ای کلک :)
/ ضمیر
۲۱ آبان ۰۱ , ۰۱:۵۱

امروزه روز بیشتر استدلال‌ها همین‌طورین تسنیم‌جان، و هرکس به غیر از این مدل فکر کنه حتما از خودشونه! (((:

پاسخ :

حواسم هست تو هم هیچ اظهارنظری نمی‌کنی، اسم تو رم ته لیستی که می‌خوام بدم بهشون اضافه می‌کنم 😌
/ ضمیر
۲۱ آبان ۰۱ , ۰۱:۵۳

راستی منم وقتی کودک بودم فکر می‌کردم قرآن مجید با قرآن کریم فرق می‌کنه. ((:

پاسخ :

خب فرق می‌کنه دیگه، یکی مال مجیده، یکی مال کریم :))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan