مونولوگ

‌‌

دسترسی یا عدم دسترسی؛ مسئله اینست!

 

امیرعلی از اینترنت محروم شده. هیچ کار بدی نکرده و اصولا این اقدام تنبیه نیست، صرفا جنبه‌ی پیشگیری داره. حجت (بیست ساله) به مامان امیرعلی، توصیه کرده دسترسی امیرعلی رو به اینترنت قطع یا محدود کنه. میگه این میره تو گوگل می‌نویسه "بهترین مکان دیدنی مشهد" (که همون موقع داشت می‌نوشت) و تا بیاد بهترین رو بنویسه گوگل چندین پیشنهاد مختلف بهش میده بهترین فلان و بهترین بهمان که تو نمی‌دونی چی ممکنه باشه و اونم بعد از چند بار رد شدن از پیشنهادها بالاخره یکیشونو باز می‌کنه. خواهرمم انگار تا حالا این موضوعو جدی نگرفته باشه، اما وقتی به صورت واضح و زبانی مطرح شد، براش مهم شد و در یک اقدام ضربتی از حجت خواست یک نرم‌افزار قفل برای نرم‌افزاراش بذاره. چون گوشی رو که نمی‌تونه کاملا ازش بگیره، ظاهرا امسال همچنان مدرسه قراره مجازی برگزار بشه. در پی این اقدام انتحاری امیرعلی قهر نمود و گریه‌ها کرد و شکوه‌ها نمود. چون سرچ تو گوگل یکی از سرگرمی‌هاشه که از من یاد گرفته :| وبلاگم که من براش درست کردم. کلا من بدآموزی دارم به نظرم! رفته بود خودش عکس پروفایل وبلاگشو عوض کرده بود. بعدم که قالب منو دید، گفت منم قالب می‌خوام و بعد از گشتن دنبال قالب، از هیچ قالبی جز قالب من خوشش نیومد و آخرم همونو گذاست برای خودش. آموزش تعویض قالب رو هم من براش تو واتساپ مامانش فرستادم، اونم با گوشی قالبشو عوض کرد. کلا خوشحال بودم که داره دست‌وپا در میاره، ولی انگار منم به این فکر نکرده بودم که تو مجازی چه چیزهایی منتظرشه و راه دفاع ازش در مقابل اون چیزا چیه. فعلا اصلا نمی‌دونم موافق استفاده‌ی بچه‌ی هشت ساله از اینترنت هستم یا مخالفش. بنابراین تو قضیه‌ی محروم کردنش از اینترنت هیچ دخالتی نکردم. یک کلمه هم نگفتم. سردرگمم و می‌دونم این اقدام رمزگذاری موقتیه و باید مسئله ریشه‌ای حل بشه. چون امروز اومده بود پیش من (که شاید به نظرش شخصیت موافق تکنولوژی‌ای میام) و می‌گفت خاله بلدی یه رمز رو هک کنی؟ :||| من اینجوری بودم: جان؟؟؟ هک؟؟؟ O_O ولی خوبه صورتش پشت به من بود و گردی چشمامو نمی‌دید. خیلی معمولی گفتم من هک بلد نیستم (البته تازگی دوره‌ی آشنایی با هک رو از فرادرس گرفتم 😁 که خب مطمئنا آموزش هک کردن نیست) ولی برای چه‌جور رمزی می‌خوای؟ گفت هیچی ولش کن. خلاصه که با وجود علاقه‌م به مبحث تربیت فرزند، هنوز اون کتاب قبلی که اینجا ازش اسم بردم رو نخوندم و یه کتاب دیگه هم در این مورد دیروز سفارش دادم که یک هفته دیگه میاد و اونم معلوم نیست کی بخوام بخونم. اما حتی اگه اون کتابا رو هم بخونم توشون چیزی در مورد روش مواجهه با مواجهه‌ی کودک با فضای مجازی نیوده. یک چیزایی مثل نظارت مستقیم که خب به ذهن هر بنی‌بشری می‌رسه، ولی خیلی عملی به نظر نمیاد. در موردش که حرف می‌زنی شدنیه، ولی تو عمل پیچیده‌تر از این حرفاست. بچه‌ی این دوران هم همون‌طور که ملاحظه می‌فرمایید از این سن دنبال راه دور زدن و هک و این چیزاست. یک راه‌حل اساسی باید که من هنوز بهش نرسیدم.

 

+ خیلی وقت بود کتاب فیزیکی نخریده بودم. دیروز چهار تا کتاب از دیجی‌کالا سفارش دادم و براشون ذوق‌زده‌ام :)) دو کتاب برای خودم و دو کتاب هم دایرة‌المعارف کودکانه که قصد ندارم بدم به خود امیرعلی، هروقت میاد اینجا اگه خواست بشینه بخونه. راستشو بخواین واسه اون دو تا بیشتر ذوق دارم :))

+ چطوریه که دیجی‌کالا کتاب‌ها رو از فروشگاه‌های اینترنتی کتاب و حتی نمایندگی خود انتشارات ارزون‌تر میده؟

 

  • نظرات [ ۸ ]
محمدعلی ‌‌
۰۴ شهریور ۰۰ , ۲۰:۴۱

منم راستش خیلی تعجب کرده بودم که با هشت سال سن وبلاگ داشته باشه :)))) البته وبلاگ سالم‌ترین پلتفرمی هست که می‌تونین بهش معرفی کنین! ولی خب همه‌ی اینترنت که وبلاگ نیست و سر و گوش بچه‌ها هم کلا زیاد می‌جنبه و ... :))) 

 

+ چون دیجی‌کالا معمولا از انتشاراتی‌های به‌دردنخور و مترجم‌های داغون کتاب میاره :)))))) این لینک بهتر توضیح داده:

https://www.instagram.com/p/CPNWzjMhxsh/

پاسخ :

تربیت مجازی بچه‌هام معضلیه واسه خودش.

+ در مورد این انتشاراتی‌هایی که ایشون میگه بله، ولی سه تا از کتاب‌هایی که من خربدم فارسیه و دوتاشون نویسنده‌های معتبری دارن. مثلا یکیش سمفونی مردگان عباس معروفیه از نشر ققنوس که نزدیک سیزده تومن تو شصت و پنج تومن تخفیف داده که میشه بیست درصد تخفیف. خب من کل اینترنت رو جستجو کردم و این بیشترین تخفیف روی این کتاب بود. کتاب فارسی دیگه هم کلا یک ناشر داره تو ایران و اون هم ده و پونصد تو چهل تومن تخفیف خورده که میشه بیست و پنج درصد. در مورد بقیه‌ی کتاب‌ها هم همین‌طوره. همون کتابی هم که مترجم و ناشر گمنامی داره و توی دیجی کالا تخفیف بیست و پنج درصدی خورده، بقیه‌ی سایت‌ها یا همون قیمت دویست و پنجاه تومن رو زدن یا تخفیف خیلی کمتری دادن. دقیقا هم همون کتاب و نشر و مترجم و عکس روی جلد و ایناست. خلاصه که معمای تخفیف‌های دیجی‌کالا به نظر به این سادگی که این خانم گفت هم نیست.
آرا مش
۰۴ شهریور ۰۰ , ۲۲:۱۷

سلام :)

ولی به نظر من این جور محرومیت ها نتیجه عکس میده معمولا ؛ درواقع نتیجه ای که اصلا خوشایند ما نیست و به خودمون میایم و می بینیم که اگر مثلا اجازه استفاده از اینترنت رو بطور محدود داده بودیم بهش چه بسا بهتر از وضعیت فعلی بود! چون میدونی بچه درک نمیکنه که چرا محروم شده و دلیلش براش توضیح داده نمیشه و ته ذهنش فقط دنبال راه فرار و اثباتِ اینه که من تونستم به شما پیروز بشم و خب این اصلا خوب نیست...

بنظرم میشه نامحسوس کنترل و نظارت داشت بچه ها هنوز هم گول زدنشون آسونه و قلقشون رو که بلد باشی میتونی راهو بهشون نشون بدی

پاسخ :

سلام :)
آره این اقدام ناگهانی ممکنه اثر بدی داشته باشه. ولی نظارت "نامحسوس" هم به نظرم گول زدن خودمونه :) بچه‌ی امروزی خیییلی زیرک‌تر از ماست و می‌دونه چیزی رو که می‌خواد چطوری بگیره.
به نظرم تربیت و نهادینه کردن ارزش‌ها اولویت اوله که بعدا خودش رو خودش کنترل داشته باشه، ولی اینکه چطوری من واقعا هنوز نمی‌دونم.
دُردانه ‌‌
۰۵ شهریور ۰۰ , ۱۰:۵۶

این‌جوری که حریص‌تر میشه. به‌نظرم یه‌جوری فعلاً فقط گوگل رو ازش بگیرین و بذارید وبلاگ و بقیۀ چیزا رو داشته باشه. بعد بهش بگین هر چیو خواست گوگل کنه تو دفترش بنویسه و یه روز در هفته همراه بزرگترا انجام بده جست‌وجو رو.

پاسخ :

موافقم، ولی خب برای وبلاگ باید وارد مرورگر بشه و نمیشه که هر لحظه خواهرم بالای سرش وایسته. یا موقع پست نوشتن و کامنت دادن و جواب دادن خب به نظرم حقشه که تنها باشه و تمرکز کنه و هرچی دوست داره بنویسه، اما تو همون تنهایی، بخصوص وقتی وارد وبلاگ بقیه میشه تهدیدهایی وجود داره.
شارمین امیریان
۰۵ شهریور ۰۰ , ۱۱:۲۴

سلام.

اگه خودت یا خواهرت اینستا دارید به نظرم بد نیست پیج درنا شریفی رو دنبال کنید. آموزش‌هاش در حیطه تربیت خیلی کاربردی و مفیده.

پاسخ :

سلام
خیلی ممنونم. ولی نه، هردومون خیلی وقته حذف کردیم. من به خاطر خودم، خواهرم به خاطر بچه‌هاش که وقتی گوشی دستشون می‌گیرن یه وقت نرن تو اینستا.
کاش یه منبع دیگه معرفی می‌کردی :)
محمدعلی ‌‌
۰۶ شهریور ۰۰ , ۱۳:۳۰

+ خب قطعا کتاب خوب هم هست و تخفیف خوب هم پیدا می‌شه. منظورم همه‌شون نبود. به صورت کلی ولی به نظرم درسته این صحبت که دیجی‌کالا فیک می‌فروشه. مثلا این و این . این قیمتا فقط با همین نشرها درمیاد!

پاسخ :

بذارین بگم مغازه‌ی خودکشی هفده تومن هم نمی‌ارزه از نظر من و دیجی‌کالا تازه داره گرون هم میده :)))
شازده کوچولو هم که یه داستان کوتاه قدیمیه باید یعنی خیلی گرون‌تر باشه؟ اونایی که ترجمه‌ی مثلا شاملو رو دارن چاپ می‌کنن و قاعدتا معتبرتر محسوب میشن چرا باید گرون‌تر بفروشن، در صورتی که شاملو مدت‌هاست که نیست که بخواد حق ترجمه بگیره؟

ببینین کلیت حرف رو قبول دارم، ولی خب میگم تمام مسئله همین حفظ حق مترجم و اینا نیست (توی اون کلیپ تنها دلیل نامعتبر بودن انتشاراتی‌های گمنام رو همین مترجم عنوان کرده بود.) و شاید واقعا بعضی نشرهای معتبر هم دارن الکی گرون می‌فروشن.
محمدعلی ‌‌
۰۶ شهریور ۰۰ , ۱۵:۱۵

والا تا جایی که من می‌دونم قیمت‌گذاری یه کتاب اینجوری نیست که حالا مترجم مُرده یا زنده‌ست یا داستان قدیمیه یا جدید. هزینه‌های نشر رو باید در نظر گرفت. :| چه استدلالی بود خدایی. هنوز هنگم :))))))))

دیگه من مدیر انتشارات نبودم تا حالا. نمی‌دونم گرون می‌فروشن یا نه. آقای صفایی‌نژاد مدیر انتشارات صاد هستن و درباره قیمت اصلی کتاب می‌تونن نظر بدن.

پاسخ :

نه من فقط در جواب اون اشکالی که اون خانم وارد کرد استدلال کردم. خب هزینه‌ی نشر که انتشارات معتبر و غیرمعتبر نداره، هر دو موظف به پرداخت یه چیزایی هستن،هر دو کارمند دارن، هر دو کاغذ می‌خرن و... اون خانم گفت انتشارات غیرمعتبر یا ترجمه‌ی بقیه‌ی کتابا رو یه‌کم دستکاری و بعد چاپش می‌کنن یا مترجم به‌دردنخور دارن و از این بابت هزینه‌ی انتشار کتاب میاد پایین و می‌تونن ارزون‌تر بفروشن. نگفت انتشارات غیرمعتبر هیچ هزینه‌ای نداره که. میگم خب شازده کوچولو که مترجم معتبرش زنده نیست که برای انتشاراتی‌های معتبر بخواد هزینه‌بردار باشه. پس چرا وقتی فقط با حذف فاکتور مترجم یکی می‌تونه کتاب رو با این قیمت پایین بفروشه، اون کتابایی که حق مترجم ندارن نمی‌تونن؟ مثل همین شازده کوچولو که میگین ده بیست تومن براش کمه؟ یعنی اون نشر چیکار کرده که تونسته انقدر تخفیف بده؟ تو کامنت‌هاشم نگاه کردم، گفته بودن کیفیت کاغذ کتاب خوب بوده.
محمدعلی ‌‌
۰۶ شهریور ۰۰ , ۱۷:۴۴

چاپ، صحافی، گرافیک، مراکز پخش مناسب، ویراستار، صفحه‌آرا و کلی هزینه دیگه هست. 

پاسخ :

گفتم که، من که اطلاعاتی نداشتم (و ندارم) فقط در مورد همون اشکالی که ایشون وارد کرد حرف زدم و بعدشم در توضیح اینکه چرا از مترجم زنده و مرده حرف زدم.
.. میخک..
۱۰ شهریور ۰۰ , ۱۸:۱۷

واقعا تربیت بچه‌ها تو این دور و زمونه خیلی ترسناکه 😶😶😶

پاسخ :

واقعا، واقعا!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan