مونولوگ

‌‌

سؤال؟

پست قبل، صدمین پست وبلاگم بود، البته آدرساً. چون پنج تا از مطالبم رو حذف کردم. باری به هر جهت ظاهرا اعداد رند خاص‌اند و باید روشون نت‌های خاص گذاشت!
میخواستم تو این صد و یکمین پست وبلاگم (وبلاگی که کلا ده تا خواننده هم نداره) بپرسم ببینم چند نفر میدونن که من افغانم؟ تا بحال به دفعات مستقیم و غیر مستقیم گفتم، ولی ظاهرا بجز سه نفر که میدونم که میدونن بقیه نمیدونن. برام مهمه که همه بدونن و بعد با علم به این موضوع انتخاب کنن که بخونن یا نه. چون برای بعضی‌ها مسئله حیاتیه!
دوست داشتم که از هم‌وطنان خودم هم کسی اینجا می‌بود، ولی انگار نیست. هست؟
هر کی میخونه، (بجز سه نفری که میدونم میدونین!) بگه لطفا. شده یه "نه"ی ناشناس و بعدم خداحافظ الی الابد :)
  • نظرات [ ۱۹ ]
Mr. Moradi
۱۴ اسفند ۹۵ , ۲۱:۳۲
سلام
من الان وبلاگتون رو پیدا کردم. 
با دونستنش خوشحال میشم که بخونم وبلاگتون رو :)

پاسخ :

سلام
عرض خوشامد مستر :)
بانو. میم
۱۴ اسفند ۹۵ , ۲۲:۳۶
وووای چ جاالب...
یادمه دوران دبیرستان یکی از استادام یه شعر از یه شاعر افغان خوند که مضمونش این بود که گلگی میکرد از نگاه بد بقیه به اونها... 
من افغان ها رو دوست دارم اتفاقا...
یادمه یه باغبون میومد با عشق حیاط کوچیکمون رو صفا میداد ، من بچه بودم ، خیلی دوستش داشتم ، میومد میرفتم پیشش ولش نمیکردم... زن و بچه هاش افغانستان بودن ، ازشون برام تعریف میکرد...
بار آخری هم که اومد وقتی خواست بره بهم یه اسکناس افغانی هدیه داد... 
با افغانی ها کم و بیش رابطه داشتم و کنارشون بودم...
فرهنگ غنی‌‌... انسان های شریف... 
خیلی زشته این حرفت... خیلی... من به عنوان خواننده ات بهم بر خورد... 
افغان هستی که هستی ! چه فرقی میکنه ! از کجا معلوم ماهایی که میخونیمت خودمون رگ و ریشه افغان نداشته باشیم ؟؟؟؟ مگه بده ؟؟ 
یه ویدیو دیدم که ازمایش میگرفت ، طرف میگفت من مطمئنم انگلیسی خالصم ، تو اون ازمایش مشخص میشد که طرف از کل دنیا رگ و ریشه داره ! 
ما از یک کشور نیستیم... ما از همه جاییم... 
کاش بیای از فرهنگاتون
آداب و رسومتون بیشتر بنویسی برامون :) 
راستی اسم واقعیت چیه ؟ ( اگه دوست داشتی بگو... چون افغان ها اسم های خاص و جدید دارن بعضیاشون)

پاسخ :

خیلی از کامنت پر محبتت متشکرم :)
ناراحتی نداره دکتر جان. فقط خواستم شفاف‌سازی کنم 😁
این حرفت که ما از همه جاییم خیییلی برام جدید و جالب بود، باید امتحان کنم یه بار این آزمایشو :)
+ اسمم بسیار رایجه ولی حتما خاصه ;) حتی اگه سه هزار میلیارد تومن نه ببخشید! نفر هم‌اسم من باشن :)
دایی ‌‌جان
۱۴ اسفند ۹۵ , ۲۲:۵۹
:) 
یه کلیپی بود که تلویحا میگفت افتخار به ملیت بی معنیه و چیزی به نام pure blood وجود نداره. از روی DNA افراد بهشون ثابت میکرد که یه انگلیسی فقط سی درصد انگلیسیه و هفتاد درصد فنلاندی هست و قس علی this...


پاسخ :

فک کنم شما و دکتر میم از یه کلیپ حرف میزنین. لازم شد هم کلیپ رو ببینم و هم آزمایش رو بدم!
:)
دایی ‌‌جان
۱۴ اسفند ۹۵ , ۲۳:۰۱
زمانی که بلاگفا رونق داشت تعداد زیادی از فارسی زبان های کشورهای همساده ایران وبلاگ و محفل ادبی داشتند.شاید الان هم باشند 

پاسخ :

من مدت کوتاهیه که وارد دنیای وبلاگ‌خوانی شدم. شاید دو سه سال. ولی درسته، اگه بگردم حتما پیدا میکنم.
ممنونم.
ناشناس
۱۵ اسفند ۹۵ , ۰۰:۲۶
سلام ..چند هفته ای هست با وبتون آشنا شدم ...بعد از خوندن چند پست متوجه شدم..چطوریشو یادم نیست..اما برام جالب بود ...موفق باشید

پاسخ :

سلام
ممنونم، شما هم موفق و مؤید باشید
متـ ـین
۱۵ اسفند ۹۵ , ۰۰:۳۸
تا حالا نمی دونستم :) افغان مقیم ایران دیگه، نه؟
بهتون بر نخوره! اگر چه کلی دوست افغان دارم اما نسبت به افغان های مقیم ایران حس خوبی ندارم :|
+ واقعا فرقی می کنه از چه ملیتی باشیم؟ (تازه افغان و فارس که یه ملیت هستن)

پاسخ :

بله مقیم ایران.
:) بله می‌دونم، خیلی‌ها مثل شما حس خوبی ندارن.
+ بله واقعا فرق میکنه. وگرنه حستون متفاوت نمی‌بود. (تازه افغان و فارس یه ملیت نیستن، افغان یک ملیته، فارس یک قومیت. معادل ایرانیِ افغان، میشه "ایرانی" که این دو تا زبان و بعضی فرهنگ‌ها بینشون مشترکه)
Al i.
۱۵ اسفند ۹۵ , ۰۴:۵۱
امیدوارم پیامی که برای همه وبلاگ های دنبال شده و دنبال کننده ام می فرستم رو به حساب این پست خودتون نذارید؛
سلام.پیشاپیش سال نو وعید رو تبریک میگم
برای سال جدید دارم رودرسها برنامه ریزی میکنم
بنابرین هرماه یکبار از کافینت به همه ی وبلاگهای
دنبال شده و دنبال کننده و وبلاگ خودم سرمیزنم
خدانگهدار

پاسخ :

سلام
ممنون و موفق باشین.
خدانگهدار
دچــ ــــار
۱۵ اسفند ۹۵ , ۰۸:۲۰
عه چه جالب شما افغانستانی هستید؟ :) 
خوشم اومد از اینکه به دنبال حفظ و پایبندی به هویت خودتون هستید / خیلی بده که بعضی ها از هویت ، نژاد، قومیت و مذهب خودشون فراری هستن

پاسخ :

مثلا شما نمیدونستین!
ممنون :)
بله بَده. تو تمام ملیت‌ها و قومیت‌ها تعدادی خودباخته هستن.
دچــ ــــار
۱۵ اسفند ۹۵ , ۰۹:۱۴
اصلا شما تا حالا افغانستان رفتید که میگید من اونجاییم؟!:)

پاسخ :

چند سال قبل به مدت بیست روز اونجا بودم :)
حالا اگه نرفته باشم یعنی افغان نیستم؟
دچــ ــــار
۱۵ اسفند ۹۵ , ۰۹:۱۸
از نظر هویتی سوال خوبی پرسیدین :))

پاسخ :

و شما جواب ندادین...
متـ ـین
۱۵ اسفند ۹۵ , ۲۲:۵۱
تفاوت حس من به افغان بودنتون ربطی نداره! (ساده بگم، نژادپرست نیستم) ولی از اینکه بعضی افغان ها شدن عامل تبعیض بدم میاد! داریم افغان هایی که ممنوع الورود به ایران اند و داریم افغان هایی که دولت براشون مهمان شهر میسازه و دانشگاه میرن و حتی شغل دولتی دارند... تفاوت از کجا تا به کجاست...
+ افغان و فارس یک ملیت هستند، شاید به همه ی شهروندان افغانستان بگیم افغان ولی قوم افغان هموم اقوام خراسان قدیم یعنی پشتون، هزاره، پامیری و براهویی هستند (شما هم احتمالا هزاره باشید، نه؟) در حالیکه تاجیک ها و ازبک ها و ترکمن های مقیم افغانستان، جزو قوم افغان نیستند!!

پاسخ :

واااای چقد طولانی شد!!!
قصد اطاله‌ی کلام نداشتم ولی بنظرم بعضی سوء‌تفاهم‌ها حل بشه بهتره. اینه که جوابم طویییییل شده!!!
"بعضی افغان‌ها شدن عامل تبعیض؟؟؟"
اینکه برخوردها با مهاجرین متفاوته بخاطر اینه که شرایط متفاوته و خوب به سیاست خودتون برمیگرده. سیاست‌ها در طی زمان تغییر کردن. فرق هست بین کسی که دو یا سه نسل اینجا زندگی کرده و در زمان ورود نسل اولش نه قانون منع مهاجرت بوده، نه برای زندگی و... مشکل قانونی وجود داشته، با کسی که الان میخواد وارد ایران بشه در حالی که الان قوانین سفت و سختی حاکمه. به هر حال ما به دلیل اینکه دانشگاه میریم و کار میکنیم "عامل" تبعیض نیستیم، ما "مفعول"یم. تبعیض رو روی ما پیاده میکنن.
شغل دولتی هم که ذکر کردین من که تو بطن ماجرا هستم و اتفاقا افراد تحصیل‌کرده دور و اطرافم زیادن، بهتون میگم که خیلی خیلی به ندرت میشه پیدا کرد کسی رو که شغل رسمی داشته باشه. شغل دولتی فقط یک نفر تو فامیل ما داره که نویسنده و گوینده و... است و تازه تو رادیو دری کار میکنه که خوب معلومه یک ایرانی نمیتونه با لهجه‌ی دری اصیل صحبت کنه والا منطقا شهروند ایرانی در اولویت بود. حتی تحصیل‌کرده‌های ما در حال حاضر پایین‌دست‌ترین مشاغل جامعه رو  دارن. کسانی هم هستن که از نزدیک نمیشناسمشون ولی میدونم مشاغل رسمی و دولتی دارن، چون جزء ممتازین و بعضا نوابغ اون رشته بودن (مثل دکتر احمد شاه فرحت که تو دانشگاه ما تدریس میکردن و از استاف‌های بیمارستان‌های مشهد هستن) ولی زیاد نگران استعدادهای کشور خودتون نباشین، چون درصد این دست مشاغل که توسط مهاجرین اشغال شده خیلی خیلی پایینه، جوری که بشه نادیده‌اش گرفت.
این رو هم میدونم که اوضاع کار و شغل برای خود ایرانی‌ها و حتی تحصیل‌کرده‌هاشون اصلا خوب نیست، ولی شما گفتین بین مهاجرین تبعیض قائل میشن و بعضی‌ها رو تحویل میگیرن و بعضی‌ها رو نه، بخاطر همین گفتم که بدونین برای همون قشری هم که مدنظر شماست، تحویل‌گرفتنی در کار نیست در واقع. باز هم یک سری سیاسته.

دانشگاه هم که اشاره کردین، گرچه امتیاز خوبیه که تو سال‌های اخیر به ما داده شده، ولی باز هم برای خیلی از مهاجرا اجازه دادن و ندادنش فرقی نمیکنه، چون نمیتونن برن. و برای خیلی‌هام به سختی ممکنه. (کسانی هم هستن که این شهریه‌های بالا رو به راحتی پرداخت میکنن البته) مدرسه و دانشگاه برای ما با دادن شهریه مجازه. مدرسه مثلا در حد دویست سیصد هزار تومن در ساله که زیاد نیست و تقریبا کسی نیست که نتونه بره. اما دانشگاه هزینه‌ی خیلی بالایی داره. بخصوص تو رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی یا مقاطع ارشد و phd تو هر رشته‌ای. که واقعا هر کسی توانایی نداره این شهریه رو بپردازه و بعضی خانواده‌ها از نون شبشون میزنن و بچه‌شونو میفرستن یه دانشگاه معتبر که درس بخونه. در مورد مقدار شهریه، مثلا پارسال کسی که میخواست پزشکی دولتی مشهد بخونه، حدود ۱۷_۱۸ میلیون در سال باید پرداخت میکرد، بقیه‌ی رشته‌هام رقم‌های پایین‌تر ولی باز هم نجومی داشتن! که برای قشری که اکثرا کارگرن عملا غیر ممکنه. (پیام نور و غیر انتفاعی البته خیلی زیاد نیست و مسلما رشته‌های کاربردی و خوب و آموزش قوی هم ندارن) منظورم در کل اینه که اگه بخوایم اینجا از امتیاز تحصیلات عالی استفاده کنیم (تحصیلاتی که بعدا بتونیم ازش استفاده کنیم، نه هر رشته‌ی مزخرفی که صرفا باهاش مدرک بگیریم) باید هزینه‌ی سنگینی رو بپردازیم، که خوب تمام کشورها با گرفتن شهریه اجازه‌ی تحصیل میدن و این امتیاز اختصاصی ایران به مهاجرینش محسوب نمیشه. من بشخصه اعتراضی هم ندارم و قبول دارم که ما باید قوانین کشور پذیرنده‌مون رو بپذیریم.


+ این بحث +تون یکم تخصصی میشه، ولی خوب چون خودتون گفتین لابد حوصله‌ی شنیدن هم دارین. همونطور که گفتین، کلا به مردمی که اهل افغانستان باشن، میگن "افغان" یا "افغانستانی" که میشه یک ملیت. اما همونطور که باز هم گفتین، "افغان" یک قومیت هم هست و خیلی‌ها بخصوص قوم هزاره بخاطر همین که این سوء‌تفاهم پیش نیاد، از لفظ دوم برای مفهوم ملیت استفاده میکنن. (چون قوم افغان اهل تسنن‌اند و قوم هزاره شیعه) اما این بیشتر در داخل افغانستان کاربرد داره که ما به گروه خاصی افغان بگیم و به بقیه نگیم، تو جامعه‌ی بین‌الملل چیزی که بیشتر مرسوم هست همینه که به کل مردم افغانستان "افغان" گفته میشه. من نه جزء قوم افغانم نه هزاره و نه هیچ کدوم از اونایی که نام بردین. ساداتم و سادات افغانستان خودشون قوم جدایی هستن. اما از نظر ملیتی افغان هستم. ولی در مورد فارس اینطور نیست که به هر ایرانی‌ای بشه گفت "فارس" فارس فقط یه قومیته. و تازه اگر هم ملیت باشه، باز هم فارس و افغان یک ملیت نیستن، دو ملیت با تعدادی فرهنگ مشترک هستن.

+ جای خوشحالیه که به جز یک نفر اینجا تا حالا نژادپرست ندیدم! :) فک کنم نژادپرست‌های دنیای محسوس اهل وبلاگ‌نویسی نیستن!
.. Elcerodito ..
۱۶ اسفند ۹۵ , ۰۲:۲۳
نه نمیدونستم، چون اولین پستتونه که دارم میبینم
:)
خیلی هم خوب

پاسخ :

:)
خیلی هم متشکر
الهه
۱۶ اسفند ۹۵ , ۰۲:۳۴
سلام عزیزم
من بار اول هست که پیام میدم ولی چند ماهی هست که نوشته هات رو میخونم،راستش نه تا الان متوجه نشده بودم که شما افغانستانی هستین و من که هیچچچچ مشکلی با این موضوع ندارم،همه ما انسان هستیم و هیچ کس به دیگری برتری نداره مگر به فرهنگ و ادب و کمال انسانی بالاتر،در هر صورت شما الان هموطن ما هستی و داری توی خونه خودت زندگی میکنی،درسته که بعضی از افغانها در ایران مشکلاتی به وجود آوردن ولی من به شخصه افغان خوب و با شخصیت کم ندیدم،همونطور که ایرانی بد و بی فرهنگ هم کم ندیدم،ان شااله که کشور شما هم از این همه درد و رنج و دشمنی آزاد میشه و همه به خوشی اگر که دوست دارید در وطن اصلیتون با هم زندگی میکنید،شاد باشید عزیزم.

پاسخ :

سلام الهه‌ی عزیز
چه جالب، فک نمیکردم خاموش هم داشته باشیم اینجا D: اتفاقا خواننده‌ی خاموش یا بی‌نشان رو خیلی بیشتر دوست دارم :)
از اینکه میبینم خواننده‌هام واقعا بافرهنگن و با آدمای دنیای واقعی فرق دارن، هم متعجبم هم خوشحال.
بله واقعا برتری فقط به انسانیت و اخلاقه.
از دعای خوبتون خیلی متشکرم، ان‌شاالله که به زودی بتونم به کشورم برگردم و کارهایی که آرزو دارم رو انجام بدم. و شما هم ان‌شاالله شاهد پیشرفت روزافزون کشورتون باشین. :)
Orki De
۱۶ اسفند ۹۵ , ۱۳:۲۳
خیلی جالبه :)
یه چیز حقیقی از پشت یه صفحه مجازی
ذوق زده شدم :)
منم نمیدونستم

پاسخ :

:)
الان این وبلاگ‌های ما حقیقی‌تر از خود واقعی‌مون هستن. من که اینجا خیلی چیزهایی رو میگم که به آدمای حقیقی زندگیم نمیگم.
من هم خیلی خوشحالم که با شما آدم‌های نازنین اینجا آشنا شدم :)
دچــ ــــار
۱۶ اسفند ۹۵ , ۱۴:۳۰
در ادامه اون جواب بالابلند به نظرم رسید اگه تونستید از وضعیت تحصیل دانشجویان افغانستانی در کشورهای دیگه : مانند امریکا، ژاپن، چین و حتی پاکستان هم از دورو بری ها یک پرس و جویی بکنید ... 

چون شنیدم این کشورها سرمایه گذاری خیلی خوبی در بحث جذب دانشجو از کشور افغانستان میکنن که اینجوری بتونن حوزه نفوذ خودشون رو توی این کشور افزایش بدن

مثل کشورهای غربی که اکثر دیپلمات های سیاسی کنونی ما در غرب درس خوندن و الان خیلی نزدیک به سیاست های غربی ها فکر میکنن ...

پاسخ :

دور و برم دانشجوی خارجی نیست. ولی تبلیغات زیاد دیدم. بورسیه‌های مختلف از انگلیس، آمریکا، چین، فنلاند و... شاید چند سال بعد خودمم برم یکی از همین کشورا برای ادامه تحصیل :) خیلی‌هاشون بورسیه‌ان، خیلی‌هاشون هم هزینه‌ی تحصیل بالایی رو ذکر میکنن.
نمیدونم منظور کامنتتون رو درست فهمیدم یا نه. یعنی میگین شرایط تحصیل تو ایران رو با بقیه جاها مقایسه نکنم، چون اون کشورها اهداف استعماری بلند مدت دارن؟ قبول دارم که فی سبیل الله کشورهای خاورمیانه رو ساپورت نمیکنن، ولی خوب چه میشه کرد؟ علم و مهارت رو از کجا بیاریم؟ اولش بالاخره وارداتیه. فقط میتونیم تو اینکه از کجا وارد بشه یکم دخالت کنیم.
آرزو ﴿ッ﴾
۱۶ اسفند ۹۵ , ۲۰:۲۲
من یک یا دوبار فکر کنم کامنت دادم که بازم فکر کنم تو یه‌روز بودن! 
گرچه از خواننده‌ی خاموش بودن خوشم نمیاد ولی باید بگم بازم فکر می‌کنم از یک یا دوهفته قبل از اون روز اینجا رو می‌خونم. با اینوریدر می‌خونم. و از اون دسته‌ وبلاگ‌هایی هستین که فقط با اینوریدر دنبال می‌کنم و نه با بیان که به شوق خوندن اونا بیشتر با اوشون دوست باشم! 
نمی‌دونستم که افغان هستین. اتفاقا من خیلی لهجه‌‌ی افغان‌ها رو دوست دارم. :)) و نمیدونستم که سادات هم هستین. خوشحال شدم. و مسلما و طبیعتا بازم می‌خونم :)

پاسخ :

برعکس من خیلی بیشتر ترجیح میدم خاموش باشم :)) و خواننده‌هام هم خاموش باشن :) یه جور نگرانی مسخره از اینکه کسی تو رودربایستی بیاد و بره. 😂 این خیلی اذیتم میکنه.
اینوریدر رو یه بار امتحان کردم، باهاش ارتباط نگرفتم حذفش کردم :)
منم خیلی خوشحال شدم از اینکه شما نظرتون رو در این باره گفتین. ممنونم :):):)
آرزو ﴿ッ﴾
۱۶ اسفند ۹۵ , ۲۰:۲۶
راستی! ان‌شاءالله هزارمین پست :))

پاسخ :

ان‌شاالله پست‌های مفید :):)
ممنون
دچــ ــــار
۱۶ اسفند ۹۵ , ۲۲:۲۷
منظورم اینه که صددرصد به نفع ایرانه که درمورد تحصبلات تکمیلی افغانستانیهای مقیم ایران و غیرمقیم سرمایه گذاری کنه...

خوب شد شما انسانی نخونیدین!!:)

پاسخ :

بله خوب، ایران هم حتما به فلسفه‌ی پذیرش دانشجو اشراف داره و همینطور که گفتین به نفعشه کشور همسایه‌اش که در شرف تبدیل شدن به مقر داعشه رو با خودش شبیه‌سازی کنه. یعنی اگه نکنه بعدا ضررش رو میبینه. البته باید خیلی زودتر از این‌ها میکرد و نمیدونم اینکار از کی شروع شده. ما فک کنم تقریبا تقریبا نسل اولی‌های تحصیل‌کرده باشیم که میتونیم برگردیم و شاید بتونیم کاری بکنیم.

یعنی خیلی وراجم؟؟؟ راستش نمیدونم چطور خلاصه بنویسم که منظورم کامل برسه!!! این حق کاااااملا برای همه محفوظه که راحت از روی مطالب و کامنت‌های طولانی رد بشن...
دچــ ــــار
۱۷ اسفند ۹۵ , ۰۸:۲۸


نه ربطی به وراجی نداره 
یکم مسائل مفهومی رو دیر می گیرید :) یعنی آدم یه حرفی میزنه شما دورترین چیزی که به ذهن میرسه رو برداشت می کنید:)  و برداشت نادرست!

پاسخ :

که اینطور...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan