مونولوگ

‌‌

یغیروا ما بانفسهم


می‌گفت "اینجور نباش. همین تسنیم را ببین، هر کاری بگویی می‌کند، تمام کارها با اوست. آب بخواهم تسنیم، غذا بخواهم تسنیم، لباس بخواهم تسنیم، خسته باشم تسنیم، کار داشته باشم تسنیم، کانه فرشته. ولی، ولی، ولی، زبانش تند و تیز است، کانه نیش مار! حرفش را می‌زند، دست خودش هم نیست. باید حرفش را بزند، حالا اینکه حرفش قلبت را سوراخ می‌کند حرف دیگریست." با ملایمت حرف می‌زد و اثری از شماتت در حرف‌هایش نبود. گویی یک فرشته‌ی تندخو را پذیرفته باشد.

و من فکر می‌کنم به تمام وقت‌هایی که تصمیم گرفتم کمتر حرف بزنم، ملایم‌تر حرف بزنم، کمتر رک باشم و بیشتر ملاحظه کنم. یک جمله‌اش بدجور ذهنم را می‌کاود؛ دست خودش نیست، دست خودش نیست، دست خودش نیست... اگر دست خودم بود باید آن همه تصمیم به یک جایی می‌رسید دیگر، نرسید. ولی دست خودم است، این را خدا هم می‌داند، من هم می‌دانم. اگر چیزهای سختی مثل این دست خودم نبود که زندگی فایده‌ای نداشت. اگر قرار بود آن فرشته‌ای که می‌گویند باشم و ناخالصی هم نداشته باشم که دیگر چرا زندگی کنم؟ پس جای رشد کجاست؟ و به یادم می‌آید چالش سخت دیگری از همین دست را، گرچه به مراتب راحت‌تر؛ استرس و اضطراب. به دلایل وراثتی، ژنتیکی و تربیتی، شخصیتی داشتم تماما استرس. چنان که گویی از ابتدا استرس بوده‌ام و سپس دست و پا درآورده‌ام. این مسئله گرچه تمام اطرافیان و دوستان و معلمان را آزار می‌داد، اما بیش از همه خودم در تعب و رنج بودم. هشیارانه آب رفتن قوایم را رصد می‌کردم و می‌دیدم که با اختلاف بسیار زیاد از هم‌سالانم به مسائل و مشکلات واکنش می‌دهم. نشستم و با خودم صحبت کردم، زیاد صحبت کردم. پس از هر چالشی صحبت کردم. جنگ کردم، دعوا کردم، بحث کردم، شماتت کردم، نوازش کردم، دلداری دادم، وعده دادم و مدارا کردم. و وقتی به خودم آمدم که سطح اختلاف بسیار کمتر از گذشته شده بود. گرچه جای تمرین بسیار هست هنوز، ولی راه نسبتا هموار گشته. این تجربه‌ای بود تک‌نفره و درونی که حتما آسان‌تر از چالش پیش‌روی فعلی است که کاملا در تعامل با دیگران و با نقش‌آفرینی آن‌هاست. ولی واقعا گمان نمی‌کنم این دلیلی برای ترس یا طفره رفتن یا بیخیال شدن چالش حاضر باشد. یک ماراتن چند ساله را از ابتدا آغاز می‌کنم. هر چند دفعه که شکست خورده‌ام مهم نیست، من باید بتوانم یک آدم خوش‌اخلاق با قول لین از خودم بسازم. این است که مهم است. این است که رنگ حرکت دارد. این است که هرچه دیرتر شروع کنم و هرچه بیشتر پشت گوش بیندازم، ضررش بیشتر است. ضرر شخصی‌اش را می‌توانم بپذیرم، ولی آن سه طفل معصوم که قرار است از پرورشگاه بیاورم و بزرگ کنم چه گناهی کرده‌اند آخر؟ به خاطر آن‌ها هم که شده باید یک تغییری بکنم :دی

  • نظرات [ ۵ ]
همدم ماه
۲۳ شهریور ۹۸ , ۰۱:۰۶

یاد این بیت شعر افتادم 

بهتر ! فرشته نیستم، انسانِ بی بالم 

چون ساده ترکت می کنند آنان که پر دارند:)

پاسخ :

البته ساده هم برمی‌گردند آنان که پر دارند :)))
دُردانه ⠀
۲۳ شهریور ۹۸ , ۰۷:۲۳

با الف. این‌جوری: کأنّه

پاسخ :

وای‌های بسیار بر من! این که خیلی آشناست 😅
بسیار متشکرم بابت پاسخ‌دهی :)
س _ پور اسد
۲۳ شهریور ۹۸ , ۰۸:۵۸

سلام ....

جایی خواندم ؛ اگر می خواهی زندگیت را تغییر دهی؛ ابتدا باید رفتارهای خودت را تغییر دهی ... بدون تغییر در رفتارهایی که غالبا" عادت شده اند ؛ زندگی تغییر محسوسی نخواهد کرد... والله اعلم

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

-3تا طفل معصوم؟ پرورشگاه ؟ 

-می خواهی برای بره ناقلا و سایر اعزه محترمه «هوو» بیاری؟

-پس قابلیتهای؟! خودتان چه می شود؟

-نکنه «فمن» شدی؟

:))

وفقکم U

پاسخ :

سلام :)
والله العالم

فمنیست؟ نه بابا! نمی‌دونم چی هست اصن :)
خب من از سابق در نظر داشتم که کنار بچه‌های خودم! تا حداکثر سه فرزندخوانده داشته باشم. ایده‌شم از یک خانم ماما که تو مرکز ناباروری کار می‌کرد و خودشم بچه داشت گرفتم. اون موقع دانشجو بودم و چقدررر من از این ایده خوشم اومد. گویا مدام تو ذهن خودش والدینی که دنبال بچه هستن و بچه‌هایی که بدون والد هستن رو مجسم می‌کرده.

وفقکم too
Daisy ‌‌‌‌
۲۳ شهریور ۹۸ , ۰۹:۱۹

این لحن متفاوتِ نوشتن، چه خوب بود :)

پاسخ :

واقعا؟ خیلی ممنون بابت فیدبک :)
Parad ox
۲۳ شهریور ۹۸ , ۱۷:۳۳

ما باید برای از بین بردن رفتارای بدمون تلاش کنیم ... حتی اگه خیلی سخت باشه :)

چه نگارش قشنگی داشت متن تون . 

پاسخ :

چه شعار قشنگی :)) البته قصد جسارت نداشتما! کلا میگم ما آدم‌ها بیشتر حرفامون شعاریه و کاش این شعارها یه‌کم تکونمون بده.
ممنونم، لطف کردی بازخورد دادی :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan