مونولوگ

‌‌

فرزند خائن پاییز، که برف را عاشق است...

هدهد گفت: تا حالا دونه‌های برف رو از نزدیک دیدین؟ خیلی شکل‌های قشنگی دارن! هیچ دو دونه‌ای هم شبیه هم نیستن. واقعا عجیب و جالبه :)
یک لحظه با خودم گفتم این سی سانت برفی که نشسته روی زمین، شامل تعداد بسیار زیادی از همین دونه‌های منحصر به فرده. واقعا چه لزومی داشته خدا روی این توده‌ای که هیچ‌کس هنر به کار رفته‌ی توش رو نمی‌بینه، انقد با جزئیات کار کنه (نعوذ بالله انگار خدا مثل ما و با اهدافی شبیه ما کار می‌کنه!) حس کردم این همه ظرافت به هدر رفته! ولی بلافاصله با خودم گفتم چقد خودمحور شدم! واقعا فک کردم اصل این جهان ماییم و بقیه‌ی موجودات و اشیاء متفرعات دنیان؟ ما نبینیم یعنی تمام؟ ما مگه کی‌ایم؟
  • نظرات [ ۸ ]
دچــ ــــار
۳۰ بهمن ۹۵ , ۰۹:۵۹
خدا کار نمیکنه فکر میکنه :)

پاسخ :

میشه منظورتون رو دقیق‌تر بگین؟
ما مردم عامه میگیم (مثلا): خدا هیچ "کار"ی رو بی حکمت نمیکنه.
اینکه خدا فکر میکنه نه کار، بحث فلسفیه؟
متـ ـین
۳۰ بهمن ۹۵ , ۱۲:۰۳
عنوان خیلی جذاب بود :)
جالب و ترسناک اینجاست منِ خواننده هم تا وقتی دو خط آخرو نخوندم با «هیچ‌کس هنر به کار رفته‌ی توش رو نمی‌بینه» هم صدا میشم و میگم آره راست میگه -_-

پاسخ :

ممنون:)
کلا آدم جماعت خودخواهه و فک میکنه (تو ناخودآگاهش) که مرکز عالمه و همه چی باید به اون ربط داشته باشه و اونو منتفع کنه!
دچــ ــــار
۳۰ بهمن ۹۵ , ۱۲:۱۱
بله یه نظرگاه فلسفیه :)

+ میتونید به 2 مفهوم کار کردن و موجود غیرمادی رو به هم ربط بدین؟ 

پاسخ :

اینجوری که بعله، نمیشه گفت خدا کار میکنه، ولی خوب میتونین بگین خدا فکر میکنه؟ فک میکنم "فکر کردن" هم از افعال انسانیه که به خدا نسبت میدیم. کی فکر میکنه؟ کسی که دنبال یه راه‌حله یا به چیزی جاهله یا مردده و...
اگر منظورتون "کُن" "فیکون"ه که باز هم فک میکنم اینطوری گفتن که به ذهن ما نزدیک بشه.
یعنی اگه نخوام از عبارت "کار کردن" برای خدا استفاده کنم از عبارت "فکر کردن" هم استفاده نخواهم کرد :)
دچــ ــــار
۳۰ بهمن ۹۵ , ۱۳:۰۳
1- هر توانایی ای ذهن ما داره خدا هم میتونه داشته باشه قوی ترش رو :)

2- بحث مهمی مطرح کردید:) فکرم مشغول شد

پاسخ :

1 رو نفهمیدم. میتونه داشته باشه، یعنی میتونه هم نداشته باشه؟
دچــ ــــار
۳۰ بهمن ۹۵ , ۱۳:۱۱
ذهن  رو در برابر جسم گفتم 
منظورم اینه که فهم کارکردهای ذهن میتونه باعث بشه که ما راحت تر درمورد خداوند و صفاتش فکر کنیم

پاسخ :

من اینطور برداشت کردم که ما ویژگی‌های جسمی‌مون رو نمیتونیم به خدا نسبت بدیم، ولی ویژگی‌های ذهنی‌مون رو میتونیم.
اگه اشتباهه تصحیح کنین.
دچــ ــــار
۳۰ بهمن ۹۵ , ۱۳:۳۶
فکر میکنم بشه گفت چون روح ما از جنس روح خداست (از نظر تجرد و آگاهی و ...) پس میشه گفت هر چیزی که ذهن ما داره (منظور توانمندیه نه نقص) بصورت مضاعف در خدا هم هست 

+ فقط اینکه ذهن ما علمش رو از طریق حواس و سایر واسطه ها میگیره اما خدا علمش اکتسابی نیست / یعنی علمی و هیچ رویداد جدیدی نیست که خدا خبر نداشته باشه و بعدا بهش واقف بشه :) 

بقول استاده: اتفاقات مثل نقطه ها و رنگهای روی یک طناب طولانی میمونه که ما در یک جا نشسته ایم و اون طناب از جلوی ما رد داده میشه :) 

ما صرفا همون محدوده ای که نشستیم رو می بینیم از طناب/ در حالیکه همه رنگها از قبل روی طناب قرار داده شده

علم خدا هم به اتفاقات اینجوریه / یعنی چیز جدید براش معنی نداره /حتی کار جدید:)

اینها که گفتم حرف فلاسفه بود . خودم نظری ندارم فعلا :)

پاسخ :

🤔
تشکر از شما و فلاسفه...
Al i.
۳۰ بهمن ۹۵ , ۲۳:۰۳
بله بقول خراسانی که میگه :
چند پرسی ز من چیستم من
نیستم  نیستم    نیستم  من


حیفم اومد نیارمش.از مولوی :

خواجه مگو که من منم
من نه منم، نه من منم
گر تو توئی و من منم
من نه منم، نه من منم
عاشق زار او منم
بی دل و یار او منم
یار و نگار او منم
غنچه و خار او منم
لاله عذار او منم 
چاره ی کار او منم
بر سر دار او منم 
من نه منم، نه من منم
باغ شدم ز ورد او
داغ شدم ز گرد او
لاف زدم ز جام او 
گام زدم ز گام او
عشق چه گفت؟ نام او
من نه منم، نه من منم
دولت شید او منم
باز سپید او منم
راه امید او منم
من نه منم، نه من منم
گفت: برو تو شمس دین
هیچ مگو ز آن و این
تا شودت گمان یقین
من نه منم، نه من منم
*********
به به وجدانا عالی سرود

پاسخ :

شعر من نه منم مولوی خیلی زیباست.
Al i.
۳۰ بهمن ۹۵ , ۲۳:۱۳
کلا شما خانوما بیشتر این ظرافت ها رو می بینید.
من که باور کن چند روز پیش دونه برفو گرفتم اصلا
به این فکر نیفتادم که کاملا به جزئیاتش نگاه کنم.
فقط چیزی که به ذهنم رسید این بود که دانه برف
دیر آب شد توی دستم پس دلیلش این بود که 30
سانت برف نشسته روی زمین در حالی که گاهی
بیش تر از این می بارید و روی زمین نمی نشست.

راسته میگن آقایان کور رنگی دارن.بهش رسیدم! :)

پاسخ :

تا بحال نه شنیدم که آقایون کور رنگی داشته باشن و نه دیدم. خیلی وقت‌ها دقتشون از خانم‌ها کمتره، خیلی وقت‌هام بیشتره!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan