مونولوگ

دیوانه منم من که روم خانه به خانه

مونولوگ

دیوانه منم من که روم خانه به خانه

مَسْأَلَةٌ

جمعه, ۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۵ ق.ظ

مدتی پیش یه پستی خوندم که توش از لغت "خانواده‌ی اصیل" استفاده شده بود. منظور شما از خانواده‌ی اصیل چیه؟ مخالف اصیل چی میشه؟

۹۷/۰۴/۱۵
تسنیم

نظرات  (۱۰)

۱۵ تیر ۹۷ ، ۰۱:۱۴ دایی حیدر
هرچیزی با ضدش شناخته میشه و اینها!؟! 

مخالف خانواده اصیل میشه: خانواده ی بی اصل و نسب!
پاسخ:
بی "اصل" و "نسب"
اصل؟ کدوم اصل؟ چی اصل محسوب میشه؟
نسب؟ 🤔 نسب یعنی چی؟ نسب چطور باشه خانواده اصیل میشه؟ همه‌ی خانواده‌ها بالاخره به اسلافشون منسوبن. کسی از زیر بته که درنیومده. اگه اجداد یه خانواده‌ای با نظرات ما همخوانی داشته باشن، اون خانواده نسب خوبی داره یا بالاخره چی؟
سلام 😊
به نظر من اصالت یه خانواده به ریشه‌شونه و ریشه‌ی یه خانواده یعنی فرهنگ و اعتقادات و ادب و فهم و شعورشون ... 
و هیچ کدوم از این موارد ربطی به سطح اقتصادی و مالی یا سطح سواد و مدرک دانشگاهی یا شجره نامه‌ی تعلق خاندان یه خانواده به شهر یا فامیلی خاصی، نداره ...
این نظر منه 😊
پاسخ:
سلام عزیزم 🤗

اما من دیدم خانواده‌هایی که اعتقادات مذهبی و فرهنگشون اختلاف فاحشی با هم داره، اما به هر دو خانواده، اصیل گفته میشه.
۱۵ تیر ۹۷ ، ۱۰:۱۶ دایی حیدر
جوابم طنز آلود بود! چون "ضدی" که گفتم باعث نشد "شی" یعرف بشه... مخالف اصیل، غیر اصیله! ولی این کمکی نمیکنه به شناخت اصیل.

اما جواب. اصل رو نمیدونم و اصیل رو هم ...اما نسب رو میدونم. 
من شش هفت نسل قبل از خودم رو میشناسم، میدونم از کدوم طایفه ام، نسب یه جور شناسنامه طایفه ای و قبیله ایه... میدونم خاندانم اهل کجا هستن. شجره نامه داشتن، هویت داشتن، شناختن اسلاف و اجداد و ...
اصیل بودن هم جای خیلی تامل داره.  
پاسخ:
آره، اونو فهمیدم.

نمی‌دونم، یه‌کم در مورد این لغات سردرگمم. بانسب (به اون شکل که بار مثبت داشته باشه و امتیاز محسوب بشه) یعنی کسی نسبش رو بشناسه؟؟؟ خب اگه کسی نشناخت چی؟ میشه بی‌اصل و نسب؟
یا اینکه کسی نسب مجللی داشته باشه که بشه بهش افتخار کرد؟ چه علمی، چه اخلاقی، چه اقتصادی، چه هرچی! نسبی که بقیه هم بشناسن. چون من خودم تنها بشناسم به بقیه چه؟ اصلا از کجا بدونن من دارم راست میگم؟ یعنی عده‌ای از مردم هم نسب من رو بشناسن، یه نکته‌ی شاخصی داشته باشه، حالا به هر علتی. مثلا جد اندر جد من معروف به کفاشی باشن! بعد باز هم میرسم به اون نقطه‌ای که اگه خاندانی به هیچی بین مردم شناخته نشده باشه، یا اصلا خانواده‌ای تک و تنها به شهر جدیدی وارد بشه باز میشه بی اصل و نسب؟
بازم چمدونم!
یعنی فرهنگ و اعتقاداتشون اون چیزی باشه که ما می خوایم
پاسخ:
پس اون چیزی که ما می‌خوایم!
۱۵ تیر ۹۷ ، ۱۱:۴۷ دایی حیدر
چند سال پیش کلیپ طنزی از افراد عادی که واسه انتخابات ثبت نام کرده بودن ،اومده بود بیرون، یکی با لهجه آذری میگفت من چَشاورزم! چشاورزی یعنی جیپه جهاد... نمیدونم دیدید یا نه، گزارشگره ازش پرسید: چندتا بچه داری؟! گفت : نَمیدانم!!! پنج تا ، شیش تا  ... خب این خیلی خنده داره که کسی ندونه چندتا بچه داره... اما شاید در نگاه اول مسخرمون بیاد ولی خداییش دمش گرم، لایک داشت!  کمیت چه اهمیتی داره وقتی کیفیت داغونه ؟ من هزار تا بچه هم داشته باشم چه ارزشی داره وقتی یکیش آدم نیست ؟ من سید اولاد پیغمبر باشم چه ارزشی داره وقتی دستم کجه ؟  ارزش اصل و نسب رو باید از باقیمانده های حکومت پهلوی و و خان و خانزاده ها بپرسید.یک جوری توضیح میدن و بهش پز میدن و خودشون رو برتر میدونن... نظر خدارو بخواید یه کم فرق میکنه. ان اکرمکم عندالله اتقیکم، لیس للانسان الا ما سعی... الهکم التکاثر، حتی زرتم المقابر،اولو کان اباوهم لا یعلمون شیئا...
گیرم پدر تو بود فاضل، از فضل پدر تورا چه حاصل؟ 
نظر شخص شخیص بنده اینه که موجودیت ناشناخته ای به نام اصل و نسب همینقدر اهمیت داره که آدم مطمئن بشه از زیر بته بیرون نیومده، بالاخره یه کس و کاری داشته قبلا... .و برای تایید حرفم هم این رو میارم که هرکسی به هرجایی که تعلق داره بهش افتخار میکنه! ایرانی به ایرانی بودن، افغان به افغان بودن، عرب به عرب بودنش...پس معلوم میشه زیاد مهم نیست کجایی هستی، مهم اینه که بالاخره مال یه جا هستی دیگه..در همین حد...امیدوارم کمکی کرده باشم.  شاید شاید شاید شاید معنی اصالت همین باشه که مال یه جا هستی حتی بورکینافاسو ولی بهش افتخار میکنی. 
پاسخ:
آخه فقط خاندان پهلوی و قاجار و فلان و بهمان که از اصل و نسب دم نمیزنن، تمام مردم ازش حرف میزنن. مثال واضحش وقتیه که میخوان برن خواستگاری، میگن دقت کنین خانواده‌ی اصل‌ونسب‌داری باشه! و من هرچی به مغز کوچیکم فشار میارم که منظورشونو از اصل و نسب بفهمم، بلکه بتونم کمکی بکنم در راستای تشخیص این مهم، نمی‌تونم بفهمم!

من که به ملیتم افتخار نمی‌کنم، به اونایی هم که به ایرانی، عرب، آمریکایی یا قطب‌جنوبی بودن خودشون افتخار می‌کنن می‌خندم :)

یه چیز دیگه هم این وسط هست، این چیزایی که تو بیوگرافی بزرگان علم و دین میگن چی؟ در خانواده‌ای فاضل/در خاندانی عالم/جلیل‌القدر و... چشم به دنیا گشود. یا پیامبر خودشون رو فرزند دو ذبیح‌الله معرفی میکنن یا تو دعای ندبه یک عالمه یابن‌ال... وجود داره. ژن خوب؟ والله العالم :)

در کل در بین عوام (خودمون اینا) فک میکنم همین چیزی که جناب مهدی‌یار گفتن جاریه. با لغت مشترک صحبت می‌کنیم و هر کدوم منظور متفاوتی داریم.
۱۵ تیر ۹۷ ، ۱۲:۳۶ دایی حیدر
وا ! خب از همونهایی که دستور تحقیقات صادر کردن یه بار بپرسید منظورشون از اصل و نسب چیه دقیقا ؟ شاید بدونن 

+ اونها لابد به ان اکرمکم عند الله التفات نداشتن و فراموشش کردن!
پاسخ:
باشه، دفعه‌ی بعدی می‌پرسم!

+ پیغمبر؟
۱۵ تیر ۹۷ ، ۱۲:۴۹ هَشْتْ حَرْفى
اصالت که خب به هرحال نسبیه و بی معناس هم هست. خانواده خودش تعریف هایی داره که انگلیس ها بهش میپردازن و پاسش میدارن، آمریکایی ها بهش پایبندن و ایرانی ها ازش فرار میکنن.
پاسخ:
پس خانواده و پایبندی به اون در کل جهان یه تعریف واحدی داره!
۱۵ تیر ۹۷ ، ۱۷:۴۱ دایی حیدر
هان اون پیغمبر رو واضح ندیدم! واقعا پیامبر این حرف رو زده؟ 
از پیغمبر خدا دیگه انتظار نداشتم با اصل و نسبش پز بده! 

پس همون، حرفم رو پس می گیرم. جای بسی تامل داره این داستان ...
پاسخ:
لابد بعضی جاها میشه پز داد دیگه :))

شاید هم خیلی ساده است و ما نمی‌فهمیم!
خب اینکه ریشه رو در فرهنگ و اعتقادات ببنیم ملازمه‌ای با این نداره که اصالت رو با یک فرهنگ و اعتقادات خاص بدونیم... غنی‌ بودن و اصیل بودن یه فرهنگ به علت متفاوت بودن اون با یه فرهنگ دیگه زیر سوال نمی‌ره... اگر خیلی خلاصه بخوام بگم اصالت هیچ ربطی به تفاوت فرهنگی نداره و نباید این دوتا مبحث خلط بشن.
پاسخ:
ولی این چیزی که میگی با چیزی که بین مردم رایجه خیلی فرق داره. تا جایی که من دیدم (حقیقی و مجازی) اصل و نسب رو همونی می‌دونن که جناب مهدی‌یار گفتن‌.

حالا وللش، خودت خوبی دیگه؟ :)
به خاطر اینکه ما عادت کردیم که تک بعدی و فقط از زاویه‌ی دید خودمون به جهان نگاه کنیم و همه چیزو قضاوت کنیم اونم با خط کش خودساخته‌ی خودمون...این می‌شه که تعریف خیلی چیزای با ارزش و مقدس مثل همین اصالت رو به فنا میدیم....

خوب؟🤔 راستشو بگم یا دروغشو؟ به قول خودت وللش😁
پاسخ:
دزد تو شد این زمانهٔ ریمن
آن به که نگردیش به پیرامن
گر برتریت دهد فروتن شو
ور ایمنیت دهد مشو ایمن
کشته است هماره خنجر گیتی
نه دوست شناختست نه دشمن
امروز گذشت و بگذرد فردا
دی رفته و رفتنی بود بهمن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">