مونولوگ

‌‌

آیا باید در مورد ریز به ریز تربیت بچه خیلی حساس بود؟


در مزایا و معایب زود و دیر فرستادن بچه به مدرسه صحبت می‌کنن.

دیر فرستادن؟ اولین باره می‌شنوم! دور و بر ما هرچی که هست، اصرار برای زود فرستادنه. بره‌ی ناقلا به صورت کاملا طبیعی، دقایق آخر سی و یک شهریور دنیا اومده!! چقد ما خوشحال و راضی بودیم :) و خواهرش وروجک مهر دنیا اومده و ما چه حسرتی خوردیم! الان می‌بینم انگار بیشتریا می‌خوان دیرتر بفرستن تا زودتر :|

قبلا هم گفتم، من خودم چون نیمه‌دومی‌ام، سه ماه زودتر رفتم مدرسه و بعد مجبور شدم پایه‌ی چهارم رو دوبار بخونم. دوباره اول راهنمایی رو جهشی تابستون خوندم، دوم راهنمایی رو مجبور شدم دوبار بخونم :|| و چه گریه‌ها که نکردم!

الان می‌بینم از چه خطرات بالقوه‌ای جستم و چه مزایای بالفعلی نصیبم شده! چطور؟ اینطور که میگن بچه‌های نیمه‌اولی یا بخصوص بچه‌هایی که یک سال زودتر میرن مدرسه به دلیل جثه‌ی کوچیک‌تر و سن عقلی و آموزشی پایین‌تر ممکنه تو مدرسه نسبت به هم‌کلاسی‌هاشون ضعیف‌تر عمل کنن و این کل آینده‌ی بچه رو تحت تأثیر قرار میده. این از خطر بالقوه‌اش! و بچه‌های نیمه دوم که گاها پیش میاد حدود یک سال از هم‌کلاسی‌هاشون بزرگتر باشن، شانس بیشتری برای پیشتاز شدن در درس و بحث و فعالیت‌های کلاسی و ورزشی و... دارن. این هم مزایای بالفعلش!


باید یه سی چهل تا بچه بفرستم مدرسه، اونوقت شاید در مورد فقط همین یک موضوع به نتیجه برسم که کار درست کدومه 😁



+ بره‌ی ناقلا آخر تابستون پنج ساله میشه و قراره امسال بره پیش‌دبستانی. از نظر من که خاله‌شم و آقای که پدربزرگشن و غریبه‌هایی که غریبه‌ان، سن عقلیش بیشتر از سنشه، خیلی کنجکاو و متفکر و استدلالیه. ولی اصلا هیچ تلاشی برای یادگیری اعداد، شعر، حروف و... نمی‌کنه :| کلا یه "من بچه شیعه هستم" رو نصفه نیمه بلده، یه "آب" "بابا" بلده، شاید تا ده دوازده بلد باشه بشمره! درسته که میگن تا قبل مدرسه با بچه این چیزا رو کار نکنین، ولی خوب این خودش هم هیچ علاقه‌ای به این چیزا نداره! حتاااااا یه نقاشی ساده هم نمیکشه! من یه‌کم نگرانشم. مخصوصا که پسرداییم که یک و نیم سال ازش کوچیکتره ده برابر بره‌ی ناقلا چیزمیزای مدرسه‌ای بلده. به نظرتون تو این روزگاری که والدین اینقد با بچه‌هاشون کار می‌کنن و بچه قبل پیش‌دبستانی همه چیز رو بلده، بره‌ی ناقلا اینجوری بره پیش‌دبستانی به اعتماد به نفسش ضربه نمیزنه؟ اگه نگرانی وجود داره که این تابستون جدی باهاش کار کنم؟


  • نظرات [ ۱۳ ]
برگ سبز
۰۸ تیر ۹۷ , ۱۸:۵۹
اخصا؟ 

پاسخ :

اخصاً! بذار بنویسم بخصوص اصلا :)))
پیله سرخ
۰۸ تیر ۹۷ , ۱۹:۰۳
سلام
الان دیگه از معیار سن عقلی و اینا برای سنجش هوش استفاده نمیشه.
اون معیار نیمه اول و دمی هم نمیدونم چه قدر صحت داره ولی شیش ماه خیلی توی ضریب هوشی و یادگیری بچه ای توی اون سن موثر نیست. باز زیر سه سال یه چیزی ولی بعد از شیش سال نه خیلی..حالا البته اگه معتبر باشه دستامو میبرم بالا....

چرا دوبار خوندی؟ تجدید شدی؟!😁😀 رفوزه!😁😀
فکر کنم تو هم مثل ماها کودکی تلخی داشتی!خخخخخخ

پاسخ :

منم نمی‌دونم منبعشون چیه، ولی میگن تحقیقات زیادی!

ولی من این مسأله تفاوت فهم و شاید هوش رو حس کردم :) گرچه اون هم‌کلاسیم که دوم راهنمایی مشترکا شاگرد اول شدیم، یک سال ازم بزرگتر نبود، چننند سال بزرگتر بود! ولی به هر حال بازه‌ی اختلاف‌سنی تو یه کلاس حداقل یک ساله و نه فقط شش ماه. یک سال هم اگرچه عدد معتنابهیه و اختلاف فهم و هوش ایجاد میکنه ولی هر کاری بکنی باز هم این یک سال اختلاف سنی وجود خواهد داشت! والدین فقط باید تصمیم بگیرن که بچه‌شون کدوم سر طیف باشه، بخصوص در مورد بچه‌های متوسط این مساله شاید مهم‌تر باشه. گرچه من خودم در شرایط فعلی فک می‌کنم این یه حساسیت بیش از حده.
پیله سرخ
۰۸ تیر ۹۷ , ۱۹:۰۴
نظر خصوصی نمیشه داد؟

پاسخ :

چرا، دیگه تعداد اعتراضات به حد نصاب رسیده، الان فعالش می‌کنم :)
برگ سبز
۰۸ تیر ۹۷ , ۱۹:۱۹
من آبانیم 
شناسنامه مو بزرگتر گرفتن 
جزو زرنگها بودم : تییییز هوشان! :| 
تو ابتدایی که اصلا مشکلی نداشتم هیچ مشکلی 
از نظر درسی 
اما از دیر رسیدن همیشه مشکل داشتم 
همیشه 

پاسخ :

دیر رسیدن؟ :|
خوب زودتر از خواب برمی‌خاستی! 😁😁
^_^ khakestari
۰۸ تیر ۹۷ , ۲۱:۱۷
بابا بخدا این اموزش های قبل از پیش دبستانی و دبستان داستانی شده
یکی از اشناهای ما از اونور بوم افتاده، پسرش چهارسالش هست و فارسی رو هنوز بعضی کلمات مشکل داره بعدش به زوووور باهاش انگلیسی کار میکنند و کارتون های زبان اصلی برا این بچه میذارند،خب این بیچاره قاطی میکنه.

برا نیمه اول و دومی هم اره جدیدا مد شده دیرتر میفرستن...من خودم زودتر رفتم مدرسه مشکلی هم نداشتم.

پاسخ :

تربیت بچه‌ی دو زبانه با فیلم و کارتون که اصلا درست نیست. کلا تماشای تلویزیون تا قبل مدرسه ممنوعه، باعث توقف رشد مغزی کودک میشه!

آقااااا! الان تغییر رشته و کنکور مجدد مشکل محسوب نمیشه؟؟؟؟ 😑😑
برگ سبز
۰۸ تیر ۹۷ , ۲۱:۲۲
چرا نوشتم دیر رسیدن؟ :/ نمی دونم :| 
کلا تو مسائل غیردرسی لنگ میزدم دیر رسیدن یکیش بود 
ارتباط خوب و موثر 
نترسیدن 
و دیگران را شدیدا از خود قویتر ندیدن و عاقلتر و کاملتر و پولدارتر و همه چی تر! 
و باز هم هست 
نوشتنش بی فایده است

پاسخ :

شاید هم همین زود رفتن و از بقیه کوچیک‌تر بودن، اعتماد به نفستو گرفته بوده! ;)

حالا من هی دلیل پیدا کنم برای دیر فرستادن 😁
** دلژین **
۰۸ تیر ۹۷ , ۲۲:۰۹
من ۴ سالگی کاملا مسلط بودم به خوندن و نوشتن :)) 
+میدونی بیشتر حس میکنم بر میگرده به شخصیت بچه ! اینکه پیشتاز باشه یا عملکرد ضعیف داشته باشه ، حس میکنم معیار سن اونقدر موثر نیست در حد چند ماه!

پاسخ :

تو خعلی خفن بودی پس! من یادمه قبل مدرسه مسلط بودم، ولی سالشو یادم نمیاد D:
ولی نگا، مادر باید خیلی تیز باشه که تشخیص بده بچه‌اش می‌تونه به جثه‌ی کوچیک و تجربیات کمترش غلبه کنه و در سطح بقیه یا بالاتر از اونا قرار بگیره یا نه. کمی تا قسمتی ریسکه! البته من از چند ماه صحبت نمی‌کنم، از حدود یک سال حرف می‌زنم. در مورد چند ماه آره، تفاوت محسوسی وجود نداره احتمالا.
^_^ khakestari
۰۸ تیر ۹۷ , ۲۲:۱۴
کنکور مجدد و اینجور مصائب رو بذار به پای ضعیف بودن سیستم مشاوره و همچین اموزش و پرورش که آدم نمیدونه حقیقتا راه درست و مناسب چیه

پاسخ :

از سیستم آموزشی که اصلا حرف نزنیم بهتره ^_^
مشاوره هم همچنین، فقط به فکر پر کردن جیبشونن!
لوسی می
۰۸ تیر ۹۷ , ۲۲:۱۹
الان این موردی که گفتی از نکات ریز تربیت بچه بود؟ :/

پاسخ :

ریزن دیگه! درشتن مامان خانوم؟ :)
لوسی می
۰۸ تیر ۹۷ , ۲۳:۰۲
به نظر من تصمیم مهمیه. ریز نیست. جزو تربیت هم حساب نمیشه جزو مسئولیتهای والدینه. :)
نوعی گیر دادنه ولی خودت نظرمو پرسیدی منم گفتم. :دی

پاسخ :

خوب کردین گفتین :)
من که نه مطالعه‌ای تو این زمینه داشتم، نه راجع بهش فکر کردم. به نظرم مسئولیت والدین تربیته دیگه :) یعنی خلاصه‌ی مسئولیت‌هاشون میشه تربیت که انواع داره. این شاید بره تو تربیت علمی؟ یا اجتماعی؟ یا شخصیتی؟ البته احتمالا این حوزه‌ها منفصل نمی‌تونن باشن، مرز مشخصی هم ندارن.

و خوب نمی‌دونم چرا این چیزا به نظرم چندان مهم نمیان، شاید بعدا نظرم عوض بشه!
لوسی می
۰۸ تیر ۹۷ , ۲۳:۴۱
نمیدونم! به نظرم تربیت چیز دیگری است! شایدم تصورم اشتباهه.
حالا اینش مهم نیست که این تربیت هست یا نه، (همون گیر دادنی که پرسیدی و همچنانم می پرسی! :|)
چیزی که به نظر من مهمه اینه که واقعا با همین تصمیم اعتماد به نفس بچه بالا و پایین بشه!
این خیلی مهمه.
اعتماد به نفس از دست رفته چیزی نیست که به سادگی برگرده.
برای همین ریز نیست.
پسرک من متولد آبانه و گل پسرم متولد شهریور!
خب من خیلی خوشحال بودم که با حداکثر اختلاف سنی، حداقل اختلاف تحصیلی رو خواهند داشت. به نظرم به نزدیک تر شدن بچه ها کمک میکنه. ولی خب از وقتی این صحبتها پیش اومده کلا شک کردم به خوشحال بودنم! می بینم بدم نمیگن و شاید نباید گل پسر رو همون سال بفرستم و این تصمیمیه که همون سال خواهم گرفت با توجه به مشاهداتم از وضعیتش.
اما مهمه. هرچند که زمان ما این چیزها مهم نبود و همین توصیفی که کردی در ما هم صادق بود!

حالا در مورد بره ی شما، من شخصا نظرم اینه که باهاش کار کنین! این به صلاح نزدیک تره. :)

پاسخ :

سرش را می‌خاراند!!
چمدونم والا! احتمالا بخاطر همون تصوراتم از نسل گذشته اینجوری فکر می‌کنم. منم میخوام بذارم موقعی که بچه‌هام به سن مدرسه رسیدن تصمیم بگیرم =)

مامانش میگه با عموش از همه بهتره، تابستون ببرم پیشش باهاش کار کنه. من تا سر شب نظرم همین بود که باهاش کار کنیم، ولی الان فکر می‌کنم لازم نیست. امشب که خوب بهش دقت کردم اطلاعاتش خیلی هم خوبه، خلاق هم هست، ولی به نقاشی و اعداد و اینا چندان علاقه نداره. تازه امشب به من می‌گفت "من می‌خوام تماااام کتابای دنیا رو بخونم!" دلم غنج رفت اصلا! بنظرم با هم کتاب بخونیم بیشتر به نتیجه میرسیم تا عدد و الفبا کار کنیم.
از هم‌فکریتون خیلی ممنونم^_^
لوسی می
۰۹ تیر ۹۷ , ۰۱:۰۱
مشکل سیستم آموزشی ما اینه که خلاقیت توش به کار نمیاد! :|
البته منم نمیگم عدد و الفبا کار کنین. لازم نیست اصلا. خودمم کار نمیکنم. اما لازمه که رو حفظ کردنش کار کنین. بازیهای زیادی برای افزایش حافظه هست. اینه که مهمه نه عدد و الفبا!

موفق باشین و باشه و اینا :)

پاسخ :

وای دقیقا خط اول! خلاقیت رو میکشه حتی!

عه، تقویت حافظه لازمه پس! به حافظه اصلا توجه نداشتم 😆
به توصیه‌تون عمل می‌کنم :))

خیلی مچکرم و اینا :))
گلاویژ ...
۱۰ تیر ۹۷ , ۰۶:۱۱
بستگی به روحیه اش داره به نظرم، ممکنه بره پیش دبستانی و تو فاز مقایسه نباشه ممکن هم هست که حساس باشه احساس سرخوردگی کنه پیش خودش... ببین کدومشه و بعد به نظرم تصمیم بگیر
من خودم نیمه دومی بودم و از چهار سالگی الفبا رو بهم یاد دادن و تو پیش دبستانی می تونستم کلمه های ساده رو بخونم با این حال وقتی می دیدم روند یادگیری بعضی از دوستام سریع تر از منه عصبی می شدم، نقطه ی مقابلم دختر خاله ام بود که از اون ور بوم افتاده بود البته 16سال پیش هنوز مد نبود این مدل آموزش های قبل از مدرسه و پیش دبستانی. الان که خیلی از بچه ها تو جو و فضای این آموزش ها هستن بیشتر میرن تو فاز مقایسه 
بد نیست یکم آماده ترش کنی فقط سعی کن از روشی استفاده کنی که براش تفریح هم به حساب بیاد چون بچه ها زود از درس خسته و دلزده میشن

پاسخ :

با اینکه خیلی شلوغ و پر جنب و جوشه، اما درونگراست و راجع به خودش و احساساتش حرف نمیزنه که بفهمم الان از مقایسه ناراحت شده یا نه. ولی خب پیشگیری بهتر از درمانه، ان‌شاءالله همینجور که شما و دوستان دیگه گفتین به مامانش میگم سعی کنه برای پیش‌دبستانی یه‌کم آماده‌ترش کنه.
ممنون از هم‌فکریت :))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
Designed By Erfan Powered by Bayan